山口 真美 Masami Yamaguchi

文学部 教授

Professor, Faculty of Letters

背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ

顔・身体から人間の本質に迫る / 視覚世界の形成を探る
Investigating human nature thorough the face and body / Exploring the development of the visual world

私たちはなぜ「顔」をこれほど大切にするのか。人間にとって「顔」はどのような存在なのか──この問いが心理学者である私の原点です。顔・身体は、意識的・無意識的にその人の来歴や、その時の心理状態を表し、他者に読み解かれる媒体です。顔・身体のあり方から、人間のコミュニケーションの根源をあぶり出す試みとして「顔・身体学」という新学術領域を築いてきました。顔認知のメカニズム、顔認知機能の発達過程を研究する上では、多くの赤ちゃん研究員の協力を得て科学的な探求も行ってきました。そして、対象を「顔」からさらに拡大し「視覚世界の成り立ち」も探ってきました。乳児の視覚・知覚の発達に関する著書も数多く発表し、世界的な“赤ちゃんラボ”として認知されています。

The question of what a face meant to human beings was the starting point for me as a psychologist. The face and body can consciously and unconsciously represent a person's history and current psychological state. In addition, they are mediums through which we can read and understand one another. I developed a new academic field called "Face and Body Studies” in an attempt to uncover the origin of human communication through the face and body. In researching the mechanisms and developmental process of face cognition and cognitive functions, I conducted many scientific experiments on babies. This was done with the cooperation of various scientific researchers and also expanded the scope of my research from "faces" to "the development of the visual perception." I have published many books on the development of infants’ vision and perception, and my laboratory has been recognized worldwide as the "baby lab."

背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ 背景モチーフ

Research 01

人間のコミュニケーションの本質理解

顔・身体学

Understanding the nature of human communication

Face and Body Studies

人間と「顔と身体」との付き合い方を探っています。顔・身体に対する発言・態度の「倫理」については、従来の“言ってはならない・してはらない”のマニュアルではなく、ヒトという生物の原始的な特性、人種や文化的な違い、そして社会的な固定概念の境界を明らかにし、対話を通じた倫理観の向上を目指しています。また顔・身体には過去と現在をつなぐ役割もあります。例えば、私たちは亡くなった人をどのように想起しているのでしょうか。死者と現存する自分の対比、「顔・身体」を通じ、生死を見つめることができます。
科学研究費補助金 新学術領域「顔・身体学」Webサイト

I would like to explore how humans interact with their faces and bodies to form relationships with each other. I aim to dialectically promote and improve the sense of ethics regarding verbal actions and attitudes regarding the face and body. This dialectic will not follow a conventional manual of “do not say this/ do not do that,” however, it will clarify the primitive characteristics of human beings, racial and cultural differences, and the boundaries of social stereotypes. The face and body also play a role in connecting the past and the present. For example, how do we remember people who have passed away? We can use the face and body to examine life and death through the contrast between the dead and the living.

この研究が世の中にもたらす可能性

Research Possibilities: what the research create to the World

教育・放送業界

「顔・身体」の倫理について、望ましいあり方の提案が可能です。対話を通じたアプローチの実践展開も期待されます。

化粧品業界

顔・身体の倫理の視点、また異文化比較の視点から、それぞれの国・地域に適した商品展開を検討することができます。

アート業界(現代美術)

現代美術の中で抽象化された顔・身体を私たちがどのように受け止めているのか、という視点で研究を深めていきたいと考えています。

Education and broadcasting industries:

I propose further appealing ways of thinking of the ethics regarding the”face and body” than what is currently accesible. I intend to approach this dialectically.

Cosmetic Industries:

I would like to examine the development of products suitable for each country and region from the perspective of face and body ethics and through cross-cultural comparisons.

Art industry (contemporary art):

I would like to deepen my research from the perspective of how we perceive abstract faces and bodies in contemporary art.

Research 02

「子どもの世界」でものを見る

赤ちゃん実験による「視覚世界の成り立ち」の探究

Seeing Things Through the World of an Infant

Exploring how babies develop visual perception

私たちがこの世界をどう捉えているのか、「目の前に存在する、この世界が成立していることの不思議」を解明したいという思いがあります。そこで、視知覚能力の形成過程をたどるため、多くの赤ちゃんの協力を得て、視覚と発達について研究してきました。その成果はすでに絵本、玩具、オムツ、ベビーカーなどのベビー用品に生かされています。従来、赤ちゃん絵本の対象年齢は2歳までとされてきましたが1歳を境に視覚世界は大きく変化します。1歳以下では月齢に応じた商品展開が望ましく、出版業界への提言も行っています。

I would like to analyze how we perceive the world (the wonder of how the world before our eyes was created). Therefore, I conducted experiments on vision and development in a large number of babies to trace the process by which visual perception developed. I would like to analyze how we perceive this world and “the wonder of how we create perceptions through our brain.” Therefore, to trace the developmental process of visual perception, I have been studying infants’ vision and development using behavioral and brain imaging techniques. The results have been applied to baby products, such as picture books, toys, diapers, and strollers. Picture books for babies have traditionally been considered suitable for children up to the age of two, however, in reality, a baby’s visual perception undergoes rapid development from birth to age. Therefore, I have made proposals to the publishing industry to develop products specifically for babies under the age of one year.

この研究が世の中にもたらす可能性

Research Possibilities: what the research create to the World

ベビー用品・出版業界など

赤ちゃん向けの商品が、実は赤ちゃんの視力や見え方に合っていないことがあります。そうした大人の先入観をなくしてゆき、子どもの発達に合わせた適切な商品・環境づくりに協力しています。

Baby-product publishing industries, etc.

Sometimes, products designed for babies are not suitable for their visual acuity. I have been working to eliminate these preconceptions among adults and hope to help create products and environments that are appropriate for children’s cognitive development

これまでの産学官連携事例

Collaborations

ベビー製品メーカー

Baby products manufacturer

2018

赤ちゃんの認知に関する研究

Research on cognition in babies

児童向け出版社

Children’s book publisher

2015

乳幼児の触覚に関する調査

Survey on the tactile sensation in infants

大手玩具メーカー

Major toy manufacturer

2012 – 2015

赤ちゃんの発達に合った玩具開発に関する技術指導

Technical guidance on the development of toys suited for development in babies

大手機器メーカー

Major equipment manufacturer

2011 – 2012

乳幼児のパフォーマンスに関する研究

Research on infant performance

実績

Achievements

2021

共著|Co-author

顔身体学ハンドブック / 河野哲也・山口真美・金沢創・渡邊克巳・田中章浩・床呂郁哉・高橋康介(編)/ 東京大学出版会

2020

単著|Sole author

こころと身体の心理学 / 山口真美

/ 岩波ジュニア新書

2018

単著|Sole author

損する顔 得する顔 / 山口真美 / 朝日新聞出版

2019

絵本|Picturebook

かおかおばあ / 山口真美・金沢創・ミスミヨシコ

2019

共著|Co-author

赤ちゃんの視覚と心の発達 補訂版

/ 山口真美・金沢創 / 東京大学出版会会

経歴

Career

1987/3

中央大学文学部哲学科
心理学専攻 卒業

Graduated with a degree in Psychology, Faculty of Letters, Chuo University

1989/3

お茶の水女子大学人文科学研究科心理学専攻 博士前期課程 修了

Completed Master’s program in Psychology, Graduate School of Humanities, Ochanomizu University

1994/4 – 1996/2

ATR人間情報通信研究所客員研究員

Visiting Researcher, ATR Research Institute for Human Information and Communication

1995/3

お茶の水女子大学人間文化研究科人間発達学専攻 博士後期課程 単位取得退学 
(1998 博士(人文科学)取得)

Withdrawal after Completion of Course Requirements from the Doctoral Course in Human Development, Graduate School of Humanities, Ochanomizu University.(1998 Obtained Phd. (Humanities) degree.)

1996/3 -1998/3

福島大学生涯学習教育研究センター助教授

Assistant Professor, Research Center for Life-Long Learning and Education, Fukushima University

1998/4 – 2006/3

中央大学文学部助教授

Assistant Professor, Faculty of Letters, Chuo University

2006/10 – 2010/3

科学技術振興機構さきがけ研究員

PRESTO Researcher, Japan Science and Technology Agency

2006/4 –

中央大学文学部教授

Professor, Faculty of Letters, Chuo University

Photographer:Kato Hajime Editor:Akina Horikawa

背景モチーフ 背景モチーフ

関連記事 Related Articles