朴 宰佑 Jaewoo Park

商学部 教授

Professor, Faculty of Commerce

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感覚マーケティングの効果と、その応用可能性を探る
Exploring the effectiveness of sensory marketing and its potential applications

現代はあらゆる産業で商品・サービスのコモディティ(汎用品)化が進んでおり、品質や性能などの機能的次元だけで差別化を図ることが難しくなっています。そこで着目したのが「感覚マーケティング」です。人間の五感に対する感覚的訴求は、消費者の購買意欲や買物行動に影響を及ぼします。研究では五感に働きかける製品関連情報に注目し、感覚マーケティングが心理的次元から製品の差別化にどう貢献するかを主に消費者実験で検証しています。最近では昆虫食のような「社会的に望ましい消費行動」を促すための感覚マーケティングの応用可能性について、研究プロジェクトをスタートさせています。

Today, products and services in all industries are becoming commodities, and it is becoming increasingly difficult to differentiate them only by functional dimensions such as quality and performance. This is where "sensory marketing" comes in. Sensory stimuli toward the five human senses influences consumers' willingness to buy and their shopping behavior. This research focuses on product-related information that stimulates the five senses and verifies how sensory marketing contributes to product differentiation from a psychological dimension, mainly through consumer experiments. Recently, a research project on the potential application of sensory marketing to promote "socially desirable consumption behavior" such as entomophagy has been started.

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Research 01

画像レイアウトが消費者の評価に与える影響を検証する

広告やパッケージ画像のレイアウト評価

Examine the influence of image layout on consumer evaluation

Layout evaluation of advertisements and package images

消費者の目に直接触れる広告や製品パッケージにおける画像配置が、購買意思決定に与える影響について研究しています。これまでの研究では、お菓子などの食品パッケージにおける食品画像の垂直的な配置位置によって、内容量やカロリーに関する消費者の見積もりが異なってくることがわかっています。また、広告モデルが同一人物であっても顔の向きによって魅力度評価が異なることや、さらにはアングル効果が広告製品自体の評価にも波及することも明らかになっています。

This research examines the influence of image placement in advertisements and product packaging, which are directly visible to consumers, on purchasing decisions. My research has shown that consumers’ estimates of content and calories differ depending on the vertical placement of food images on food packages such as confectionery. It has also found  that attractiveness evaluation differs depending on the orientation of the face of the advertisement model, even if the model is the same person. In addtion, the angle effect also influences the evaluation of the advertised product itself.

この研究が世の中にもたらす可能性

Research Possibilities: what the research create to the World

食品、製造、サービス、広告業界

研究の知見をマーケティング・コミュニケーションにおける画像レイアウト策定に活用することで、意図した製品ポジショニングをより明確に消費者へと伝達することができます。また、製品の魅力を際立たせることで、消費者の製品評価や購入意思の向上も期待されます。

Food, Manufacturing, Services, Advertising

By utilizing research findings to develop image layouts for marketing communications, the intended product positioning can be communicated more clearly to consumers. In addition, by highlighting the attractiveness of the product, it is also expected to improve the consumers’ evaluation of the product and their willingness to purchase it.

Research 02

ブランドネームの発音と製品評価の関連性を検証する

ブランドネームの発音評価

Examine the relationship between brand name pronunciation and product evaluation

Pronunciation evaluation of brand names

ブランドネームは製品に対する最初の印象を形成します。また、製品の特徴を消費者に効果的に伝える上でも極めて重要なマーケティング要素です。研究では、ブランドネームの発音に注目し、そこに含まれる母音や子音がいかに消費者の製品評価へ影響を与えるか検証してきました。最近の研究では、薬のブランドネームに含まれる子音タイプによって、消費者が薬の効能や持続性、価格などに対して抱く期待が異なってくることがわかってきました。また、発音が容易なブランドネームから、より甘い食品を連想することなども明らかになっています。

The brand name forms the first impression of the product. It is also an extremely important marketing element to effectively communicate product features to consumers. This research has focused on the pronunciation of brand names, examining how vowels and consonants in the name affect consumers’ evaluation of the product. My recent research has revealed that the type of consonants in a drug’s brand name can influence consumers’ expectations about the drug’s efficacy, sustainability, price, and more. It has also been demonstrated that brand names that are easier to pronounce are associated with sweeter food products.

この研究が世の中にもたらす可能性

Research Possibilities: what the research create to the World

食品、製造、サービス、広告業界

ブランドネームに関する研究の知見をブランディング立案に活用することで、ブランドネームから製品のポジショニングや特徴をより明確に消費者へと伝達することができます。

Food, Manufacturing, Services, Advertising

By utilizing the knowledge of brand name research to branding planning, brand names can more clearly communicate product positioning and characteristics to consumers.

Research 03

社会的に望ましい消費行動を促すため、感覚マーケティングの応用可能性を検証する

感覚マーケティングの応用可能性評価

Examine the applicability of sensory marketing to promote socially desirable consumption behavior

Evaluation of the applicability of sensory marketing

感覚マーケティングを活用した社会的課題の解決について、いくつかの研究プロジェクトを立ち上げています。その一つが、昆虫食普及のための感覚マーケティング活用です。このプロジェクトに関連する研究では、著名人の推奨が消費者の昆虫食に対する喫食意欲を高めるものの、著名人のタイプによっては現れる効果が異なることがわかっています。また昆虫食をどこで誰と食べるかという社会的コンテクスト要因が、喫食の意向に影響することを明らかにしています。

Several research projects on solving social issues using sensory marketing are being launched. One is the use of sensory marketing to promote entomophagy. Research related to this project has revealed that celebrity endorsements increase consumers’ willingness to eat insect-based food, but that the effects of these endorsements vary depending on the type of celebrity. It has also been found that social context factors, such as where and with whom one eats insect-based food, influence one’s intention to eat.

この研究が世の中にもたらす可能性

Research Possibilities: what the research create to the World

食品、食育、食に関する政策に係る業界

昆虫食に関する研究で得られた知見を活用することで、次世代食品として関心が高まっている昆虫食の社会的普及を消費者心理の観点から後押しすることが期待できます。

Industry related to food products, nutrition education, and food-related policy

By utilizing the knowledge gained from research on entomophagy, it is expected that the social diffusion of insect-based food, which is attracting increasing interest as a next-generation of food products, will be encouraged from the perspective of consumer psychology.

これまでの産学官連携事例

Collaborations

大手戦略PR会社

Leading Strategic PR Firm

2018

化粧品のプロモーションにおける感覚的訴求についてのコンサルテーション

Consultation on Sensory Appeal in Cosmetics Promotions

ブランドコンサルティング会社

Brand Consulting Firm

2018

健康食品に関する消費者調査とコンサルテーション

Consumer Research and Consultation on Healthy Foods

日本生産性本部

Japan Productivity Center

2007-2012

企業人を対象とするマーケティング戦略の指導

Guidance on Marketing Strategies for Business People

経歴

Career

2005/3

一橋大学大学院商学研究科博士後期課程修了[博士(商学)]

Completed Doctoral program, Faculty of Commerce and Management, Hitotsubashi University Graduate School (Doctor of Commerce)

2005/4 – 2006/3

一橋大学大学院商学研究科
ジュニアフェロー

Junior Fellow, Faculty of Commerce and Management, Hitotsubashi University Graduate School

2006/4 – 2008/3

神戸国際大学経済学部専任講師

Full-time Lecturer, Faculty of Economics, Kobe International University

2007/4 – 2012/3

日本生産性本部経営アカデミーマーケティング戦略コース指導講師

Instructor, Marketing Strategy Course, Japan Productivity Center Management Academy.

2008/4 – 2010/3

千葉商科大学商経学部専任講師

Full-time Lecturer, Faculty of Commerce and Economics, Chiba University of Commerce

2011/4 – 2016/3

千葉商科大学商経学部准教授

Associate Professor, Faculty of Commerce and Economics, Chiba University of Commerce

2014/4 – 2015/3

University of Oxford
実験心理学客員研究員

Academic Visitor, Department of Experimental Psychology, University of Oxford

2016/4 – 2018/3

千葉商科大学商経学部教授

Professor, Faculty of Commerce and Economics, Chiba University of Commerce

2018/4 – 2021/3

武蔵大学経済学部教授

Professor, Faculty of Economics, Musashi University

2021/4 – 現在

中央大学商学部教授

Professor, Faculty of Commerce, Chuo University

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