中村 潤 Jun Nakamura

国際経営学部教授

Professor, Faculty of Global Management

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人間にしかできない可能性を見いだし、社会に役立てたい
Discover the human potentials and make use of them for society

人間は誰しも、創造力(クリエイティビティ)を持っています。どんなにAIが進化しても、人間にしかできないことの一つに挙げられるのが、この創造力を活かした活動でしょう。以前勤めていたIBM時代に、基礎研究所で感じた「なぜ、人間はこんなにも新しい発想を湧かせることができるのか」という問いを抱いて以来、人が持つ創造力の源泉に迫る研究を続けてきました。主には人が創造する思考過程を可視化することで、「気づき」のメカニズム解明を目指しています。研究を進めるにつれて、生み出した成果は「技術経営」「生産性向上」「品質問題」「組織風土や文化」といった企業が持つ課題解決に貢献することが見えてきています。

Every human being has creativity.
No matter how advanced AI becomes, one of the things that only humans can do is to activate ones’ creativity.
Since I fielded the question “Why are humans able to come up with so many new ideas!” during my past employment at IBM, I have continued my research questions into the source of human creativity.
My main goal is to figure out the mechanism of “awareness” by visualizing individuals’ thought process
Some clues for “Technology Management”, “Improvement of Productivity”, “Quality Issues”, and “Organizational and Cultural Issues” have been found through above mentioned research activities.

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Research 01

楽しみながら、柔軟なアイデア着想力・構成力・表現力を育成します

「創造活動」の支援

Develop one’s capability to generate unique ideas, composition, and expression, while also having fun

Creativity Support

世の中は目まぐるしく変化しています。その一方、社会で活躍が期待される人材を巡っては「提案力に乏しい」「発想力がない」という言葉を耳にします。知らずのうちに、私たちは既成概念に取り囲まれ、周囲の環境から相当なバイアスがかけられています。発想力を高めるには、既存のバイアスや既成概念をいかに取り除くかが重要です。そのためには、いわゆるフレームワークや論理的思考では解けないのです。脳みそに汗をかきながら既成概念を壊す契機が必要です。このためにWebベースのゲームを開発し、楽しくゲームをやりながらも、次第に自分のバイアス思考にはまり、そこをブレークスルーした瞬間に、当初思ってもみなかったアイデアが生まれるような研究を行なっています。

Since the world is changing rapidly, we shall propose something unexpected for the customer, but interesting to see. However, our thinking processes are unfortunately biased by preconceived and ready-made notions due to our daily surrounding environment. Therefore, we have to break through our biases in order to enhance our capabilities to have unique ideas. Some frameworks and/or logical thinking are not enough but more enjoyable tools might be effective for generating new ideas. For this end, web-based systems have been developed in expecting to yield new ideas which are not expected at the beginning. 

この研究が世の中にもたらす可能性

Research Possibilities: what the research create to the World

発想力を必要とする、さまざまな業界

既存事業の変革、商品・サービスの企画開発、事業開発、テーマ発案、アイデア創造などの面で必要となる発想力を高めます。

Any industry that needs for creativity support

Develop your creativity skills when it comes to transforming existing business, product/service design, business development, concept planning, and so on. 

Research 02

立場が違えば変化する“着眼点”を可視化し、問題解決の糸口を探します

「目は口ほどにものをいう」の探究

Finding clues to solving problems by visualizing them using different “viewpoints” depending on one’s position.

The quest for “The eyes say more than the words.”

組織の壁は、どの企業や組織にもあります。メーカーだと開発・製造・販売でそれぞれ考え方も違います。マーケティングの観点で見れば、必ずしも企業と顧客が持つ目線や期待値が一致しているとは限りません。この「視点のずれ」が持つ問題に着目します。それぞれの視点を可視化する先端技術によって、人と人の認識ギャップ由来の問題を解決する糸口を探します。また、作業手順マニュアルでは表現できない心理的バイアスを可視化することで、製造現場における真の技術・技能の伝承や生産性向上についても貢献できると考えています。

Organizational barriers exist everywhere in the company. In the case of a manufacturer, development, manufacturing, and sales have their own respective ways of thinking. From a marketing view point, the company and customer do not necessarily have consistent perspectives or expectations. I will focus on this problem of misalignment of viewpoints. Using advanced technology to visualize different viewpoints, the research project explores the origin of the perception gap between stakeholders in looking for clues to solve the problem. visualizing psychological biases that cannot be expressed in operating manuals can also contribute to the skill transfer and productivity improvements at manufacturing sites.

この研究が世の中にもたらす可能性

Research Possibilities: what the research create to the World

視点の可視化を必要とする、さまざまな業界

製造工場、整備・サービス現場、倉庫、港湾、電気設備などで発生する「工程作業」において、生産性を向上させます。また、動画やポスターなどの“注目・着目点”を可視化したり、最終工程における製品の検査品質の向上、技術や技能の伝承にも寄与します。

Any industry that needs for one’s visualization in terms of business processes

It aims to improve productivity in operational processes in the field of manufacturing plants, maintenance and service sites, warehouses, ports and electrical installations. The system also contributes to the visualization of “points of attention and focus” for promotional videos and posters in marketing, the improvement of product quality inspection in the final manufacturing process, and the skill transfer on technology and knowledge.

Research 03

企業が持つ独自の“文脈”や“意識”を可視化し、意思決定に役立てます。

企業風土や社員意識の可視化

Support one’s decision making by visualizing the unique “context” and “awareness” of the company

Visualization of employees’ cognition on corporate culture and their inner awareness

多くの企業では、社員の意識調査に取り組まれていることと思います。しかし、その結果の多くは集計であり、分析されたとまではいえないケースが散見されます。本来はしっかりと設問項目の構造を設計した上で、回答からなんらかの因果関係に迫る分析力が必要と考えています。アンケートの設問設計一つをとっても実に奥深く、得られたデータからは分析次第でさまざまなことが見えてくるはずです。そこで、論理学や統計手法を駆使した意識調査の設計・分析を行うことで、得られた回答の背後にある要因を探索し、事後の意思決定の一助になりたいと思っています。

Many companies conduct employee satisfaction surveys. In some cases, however, the results are not analyzed but aggregated. It is necessary to design the structure of the questionnaire items and figure out some implications to find some kind of cause-effect relationship. The design of a single question is rather so deep, and the data obtained can reveal a variety of things depending on how the analysis should be. Therefore, by designing and analyzing employment surveys using logic and statistical methods, it would explore the factors behind the responses and support in the decision-making process.

この研究が世の中にもたらす可能性

Research Possibilities: what the research create to the World

社員や関係者の意識の可視化を必要とする、さまざまな業界

下記のような事象に対して、社員や関係者の意識を可視化することで、事後の対策を検討できるようになります。また定点観測することで、経緯や変化を知ることもできます。
-会社の組織改革(M&A、事業統合、事業承継、匿名プロジェクトの評価など)
-SDGsやカーボンニュートラルなどの社会課題に対する新しい取組
-従業員や顧客の満足度調査

Any industry that needs for visualizing employee, customer, or stakeholder’s awareness

Visualizing the awareness of employees and other stakeholders of the events listed below will support to consider those post measures. Fixed-point observations can also provide valuable information to be considered.
-Organizational change (M&A, business integration, business succession, evaluation of anonymous project, etc.)
-New initiatives on social issues such as SDGs and carbon neutral.
-Surveys of employee and customer satisfaction.

これまでの産学官連携事例

Collaborations

京王電鉄株式会社

株式会社Catalu Japan

Keio Corporation
Catalu JAPAN Inc.

2021/8 – 2022/3

ショールーミングの実証実験

Showroom experimental study

日本パイプシステム株式会社

Nippon Pipe System Co.

2019/9 – 2021/12

製造工程に関する実験

Experiment at Manufacturing process

エシカル推進協議会
MC Planning Inc.

Japan Ethical Initiative
MC Plannning Inc.

2018/1 – 2020/12

SDGs度合いを測定するサーベイソフトウェアの開発

Development of web-based survey software to measure the adaptability for SDGs

陶芸家

Pottery Master

2019/2 –

陶芸家(上神焼)の匠の技の探求

Explorative research for the secret of pottery master (Kazuwa style)

株式会社三技協

Sangikyo Corporation

2018

定点観測による社員の意識調査

Employee awareness survey by fixed-point observation in collaboration

実績

Achievements

2020

共著書|Co-author book

Nakamura, J. (2020). Effect of External Activate Factors Serving as Clue: Creating New Products or Services Ideas with Storytelling. T. Ogata.,and J. Ono. (Eds.) Bridging the Gap Between AI, Cognitive Science, and Narratology with Narrative Generation, Hershey PA: IGI Global, Chapter 11, pp. 338-362.

2020

論文|Journal

Nakamura, J. (2020). Platform Strategy under Psychological Resistance to Open Source —Toward Software Innovation among SMEs. Journal of Strategic Management Studies, 12(1), pp. 27-40.

2022

学会|Prensatation

Nakamura, J., & Komiya, N. (2022). Visualization of the Unconscious in Quality Inspection in Manufacturing. In Proceedings of the 2022 International Conference on Artificial Life and Robotics (ICAROB2022)

2018

学会|Presentation

Nakamura, J., & Nagayoshi, S. (2018). Shift of perceived distance reflecting an organizational culture – revealing through multi-dimensional scaling method. In Proceedings of the 22nd International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems (KES2018), pp. 1895-1902.

2018

登壇|Presentation

Nakamura, J. (2018) Service Platform as a Clue in the context of IoT. In Presentation at Joint DIJ (Deutsches Institut Für Japanstudien) NIRA (Nippon Institute for Research Advancement) workshop.

経歴

Career

1986 – 2000

伊藤忠商事株式会社

ITOCHU Corporation

2000 – 2011

プライスウォーターハウスクーパースコンサルタント株式会社

PricewaterhouseCoopers Consultations, Inc.

2007 – 2018

金沢工業大学客員教授

Visiting Professor, Kanazawa Institute of Technology

2011 – 2015

ボルボグループ

Volvo Group Trucks

2016 – 2019

芝浦工業大学教授

Professor, Shibaura Institute of Technology

2019 –

中央大学国際経営学部教授

Professor, Faculty of Global Management, Chuo University

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