Research 01
楽しみながら、柔軟なアイデア着想力・構成力・表現力を育成します
「創造活動」の支援
Develop one’s capability to generate unique ideas, composition, and expression, while also having fun
Creativity Support
世の中は目まぐるしく変化しています。その一方、社会で活躍が期待される人材を巡っては「提案力に乏しい」「発想力がない」という言葉を耳にします。知らずのうちに、私たちは既成概念に取り囲まれ、周囲の環境から相当なバイアスがかけられています。発想力を高めるには、既存のバイアスや既成概念をいかに取り除くかが重要です。そのためには、いわゆるフレームワークや論理的思考では解けないのです。脳みそに汗をかきながら既成概念を壊す契機が必要です。このためにWebベースのゲームを開発し、楽しくゲームをやりながらも、次第に自分のバイアス思考にはまり、そこをブレークスルーした瞬間に、当初思ってもみなかったアイデアが生まれるような研究を行なっています。
Since the world is changing rapidly, we shall propose something unexpected for the customer, but interesting to see. However, our thinking processes are unfortunately biased by preconceived and ready-made notions due to our daily surrounding environment. Therefore, we have to break through our biases in order to enhance our capabilities to have unique ideas. Some frameworks and/or logical thinking are not enough but more enjoyable tools might be effective for generating new ideas. For this end, web-based systems have been developed in expecting to yield new ideas which are not expected at the beginning.
この研究が世の中にもたらす可能性
Research Possibilities: what the research create to the World
発想力を必要とする、さまざまな業界
既存事業の変革、商品・サービスの企画開発、事業開発、テーマ発案、アイデア創造などの面で必要となる発想力を高めます。
Any industry that needs for creativity support
Develop your creativity skills when it comes to transforming existing business, product/service design, business development, concept planning, and so on.
Research 02
立場が違えば変化する“着眼点”を可視化し、問題解決の糸口を探します
「目は口ほどにものをいう」の探究
Finding clues to solving problems by visualizing them using different “viewpoints” depending on one’s position.
The quest for “The eyes say more than the words.”
組織の壁は、どの企業や組織にもあります。メーカーだと開発・製造・販売でそれぞれ考え方も違います。マーケティングの観点で見れば、必ずしも企業と顧客が持つ目線や期待値が一致しているとは限りません。この「視点のずれ」が持つ問題に着目します。それぞれの視点を可視化する先端技術によって、人と人の認識ギャップ由来の問題を解決する糸口を探します。また、作業手順マニュアルでは表現できない心理的バイアスを可視化することで、製造現場における真の技術・技能の伝承や生産性向上についても貢献できると考えています。
Organizational barriers exist everywhere in the company. In the case of a manufacturer, development, manufacturing, and sales have their own respective ways of thinking. From a marketing view point, the company and customer do not necessarily have consistent perspectives or expectations. I will focus on this problem of misalignment of viewpoints. Using advanced technology to visualize different viewpoints, the research project explores the origin of the perception gap between stakeholders in looking for clues to solve the problem. visualizing psychological biases that cannot be expressed in operating manuals can also contribute to the skill transfer and productivity improvements at manufacturing sites.
この研究が世の中にもたらす可能性
Research Possibilities: what the research create to the World
視点の可視化を必要とする、さまざまな業界
製造工場、整備・サービス現場、倉庫、港湾、電気設備などで発生する「工程作業」において、生産性を向上させます。また、動画やポスターなどの“注目・着目点”を可視化したり、最終工程における製品の検査品質の向上、技術や技能の伝承にも寄与します。
Any industry that needs for one’s visualization in terms of business processes
It aims to improve productivity in operational processes in the field of manufacturing plants, maintenance and service sites, warehouses, ports and electrical installations. The system also contributes to the visualization of “points of attention and focus” for promotional videos and posters in marketing, the improvement of product quality inspection in the final manufacturing process, and the skill transfer on technology and knowledge.
Research 03
企業が持つ独自の“文脈”や“意識”を可視化し、意思決定に役立てます。
企業風土や社員意識の可視化
Support one’s decision making by visualizing the unique “context” and “awareness” of the company
Visualization of employees’ cognition on corporate culture and their inner awareness
多くの企業では、社員の意識調査に取り組まれていることと思います。しかし、その結果の多くは集計であり、分析されたとまではいえないケースが散見されます。本来はしっかりと設問項目の構造を設計した上で、回答からなんらかの因果関係に迫る分析力が必要と考えています。アンケートの設問設計一つをとっても実に奥深く、得られたデータからは分析次第でさまざまなことが見えてくるはずです。そこで、論理学や統計手法を駆使した意識調査の設計・分析を行うことで、得られた回答の背後にある要因を探索し、事後の意思決定の一助になりたいと思っています。
Many companies conduct employee satisfaction surveys. In some cases, however, the results are not analyzed but aggregated. It is necessary to design the structure of the questionnaire items and figure out some implications to find some kind of cause-effect relationship. The design of a single question is rather so deep, and the data obtained can reveal a variety of things depending on how the analysis should be. Therefore, by designing and analyzing employment surveys using logic and statistical methods, it would explore the factors behind the responses and support in the decision-making process.
この研究が世の中にもたらす可能性
Research Possibilities: what the research create to the World
社員や関係者の意識の可視化を必要とする、さまざまな業界
下記のような事象に対して、社員や関係者の意識を可視化することで、事後の対策を検討できるようになります。また定点観測することで、経緯や変化を知ることもできます。
-会社の組織改革(M&A、事業統合、事業承継、匿名プロジェクトの評価など)
-SDGsやカーボンニュートラルなどの社会課題に対する新しい取組
-従業員や顧客の満足度調査
Any industry that needs for visualizing employee, customer, or stakeholder’s awareness
Visualizing the awareness of employees and other stakeholders of the events listed below will support to consider those post measures. Fixed-point observations can also provide valuable information to be considered.
-Organizational change (M&A, business integration, business succession, evaluation of anonymous project, etc.)
-New initiatives on social issues such as SDGs and carbon neutral.
-Surveys of employee and customer satisfaction.
これまでの産学官連携事例
Collaborations
京王電鉄株式会社
株式会社Catalu Japan
Keio Corporation
Catalu JAPAN Inc.
日本パイプシステム株式会社
Nippon Pipe System Co.
エシカル推進協議会
MC Planning Inc.
Japan Ethical Initiative
MC Plannning Inc.
2018/1 – 2020/12
Development of web-based survey software to measure the adaptability for SDGs
陶芸家
Pottery Master
2019/2 –
陶芸家(上神焼)の匠の技の探求
Explorative research for the secret of pottery master (Kazuwa style)
株式会社三技協
Sangikyo Corporation
実績
Achievements
2020
共著書|Co-author book
Nakamura, J. (2020). Effect of External Activate Factors Serving as Clue: Creating New Products or Services Ideas with Storytelling. T. Ogata.,and J. Ono. (Eds.) Bridging the Gap Between AI, Cognitive Science, and Narratology with Narrative Generation, Hershey PA: IGI Global, Chapter 11, pp. 338-362.
2020
論文|Journal
Nakamura, J. (2020). Platform Strategy under Psychological Resistance to Open Source —Toward Software Innovation among SMEs. Journal of Strategic Management Studies, 12(1), pp. 27-40.
2022
学会|Prensatation
Nakamura, J., & Komiya, N. (2022). Visualization of the Unconscious in Quality Inspection in Manufacturing. In Proceedings of the 2022 International Conference on Artificial Life and Robotics (ICAROB2022)
2018
学会|Presentation
Nakamura, J., & Nagayoshi, S. (2018). Shift of perceived distance reflecting an organizational culture – revealing through multi-dimensional scaling method. In Proceedings of the 22nd International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems (KES2018), pp. 1895-1902.
2018
登壇|Presentation
Nakamura, J. (2018) Service Platform as a Clue in the context of IoT. In Presentation at Joint DIJ (Deutsches Institut Für Japanstudien) NIRA (Nippon Institute for Research Advancement) workshop.
経歴
Career
1986 – 2000
伊藤忠商事株式会社
ITOCHU Corporation
2000 – 2011
プライスウォーターハウスクーパースコンサルタント株式会社
PricewaterhouseCoopers Consultations, Inc.
2007 – 2018
金沢工業大学客員教授
Visiting Professor, Kanazawa Institute of Technology
2011 – 2015
ボルボグループ
Volvo Group Trucks
2016 – 2019
芝浦工業大学教授
Professor, Shibaura Institute of Technology
2019 –
中央大学国際経営学部教授
Professor, Faculty of Global Management, Chuo University